BMW 730
-
What should we know about the services you provide? Better descriptions result in more sales.
-
What should we know about the services you provide? Better descriptions result in more sales.
-
Item description
-
Item description
-
Item description
-
Item description
-
Item description
-
Item description
-
Item description
-
Item description
-
Item description
-
Bosch Motronic DME M1.3 injectiesysteem
-
BMW 730I Automaat (1990)
Deze BMW is de eerste auto in de collectie van Vehikel en is ingezet bij de Rallye Dabou 2021. De Samy Naceri Cup werd dat jaar niet gewonnen, die ging naar een elektrisch aangedreven Tesla Model 3, wellicht geheel in lijn met veranderende tijden.
Dit icoon van de zakelijke wereld van de negentiger jaren reed echter zonder enig probleem de 2000 km heen en terug naar Geneve. Hij werd zelfs gebruikt voor het doel waarvoor hij 30 jaar geleden werd gebouwd; het voeren van belangrijke zakelijke gesprekken vanaf de achterbank in volle comfort en rust. Het breedste en hoogste punt (zie de knik in het dak vlak boven het achter raam) van de auto is op de achterbank. Ruimte genoeg voor het betere corporate ellebogenwerk.
Deze knieval voor het praktisch gebruik is wellicht het enige zwakke aspect in de anderszins zeer goed gelijnde auto. Bij de introductie werd de E32 (interne BMW type aanduiding) door de Duitse pers bestempeld als de Bayerische Jaguar en het is niet moeilijk de E32 aan te merken als Duitse variant (rationeler, rechtlijniger, steviger, praktischer) op het door Jaguar al jaren gehanteerde recept voor een elegante grote sedan.
Toch lijkt het dat BMW niet zozeer de XJ in het vizier had, maar de grote sedan van de aartsrivaal uit Stuttgart. Eenieder die wat voorstelde reed in een Mercedes S, en als je echt aan helemaal niemand verantwoording hoefde af te leggen reed je in een “Grosser”.
Na de Tweede Wereldoorlog was BMW in deplorabele staat, restricties door het IJzeren Gordijn beperkte de productie in eerste instantie tot motorfietsen. Binnen BMW onstond discussie tussen de fractie die het luxe segment met hogere marges wilden bedienen en een fractie die het segment voor compactere autos met grotere volumes wilde bedienen. Dit leidde tot de vreemde situatie dat in de jaren ‘50 BMW de ultra luxueuze 507 bouwde (geen commercieel succes) en de Isetta micro-bubble car, maar niets daar tussen in. Ondanks het commerciële succes van de Isetta, verloor BMW geld in die jaren door teruglopende verkoop van motorfietsen en gering commercieel succes van de luxe modellen. Het werd duidelijk dat er actie genomen moest worden in het middensegment maar voor de ontwikkeling daarvan was geld nodig. Eind jaren 50 werd duidelijk dat BMW zwaar in de problemen zat en concurrent Mercedes aasde op een overname. Dit werd voorkomen door ingrijpen van Herbert Quandt (zoon van Magda Goebbels) die er voor zorgen dat BMW onafhankelijk bleef.
Met de introductie van “de Neue Klasse” in het middensegment legde BMW de fundering voor haar reputatie als bouwer van sportieve sedans voor de enthousiaste bestuurder. Freude am Fahren. Qua vormgeving leunt de E32 op deze voorouders; de sharknose (de voor overhellende grille) en de Hoffmeister kink (de ronding in het raam van het achterportier) zijn allemaal stijlelementen die terug te vinden zijn in die eerdere ontwerpen.
De E32 (de tweede generatie van de 7 serie) moest de bekroning van het succes worden. BMW zou Mercedes op eigen terrein verslaan; BMW’s nieuwe grote executive sedan werd dan ook een technische tour de force, met als klap op de vuurpijl de eerste Duitse twaalf cilinder sinds de dertiger jaren.
Gerucht gaat dat Mercedes zo schrok van de V12 optie dat het de introductie van de nieuwe S zelfs heeft uitgesteld om zelf ook een V12 te kunnen ontwikkelen.
Hoe het ook zij, de E32 werd in de VS samen met de Porsche 911 een belangrijke accessoire voor de succesvolle yup van de late jaren 80 (Frasier Crane had er een), terwijl het op het Europese continent de degelijke Duitse sedan als dienstwagen voor HauptKommissar Derrick werd ingezet.
Deze 730IA is duidelijk Derrick spec, geen uitspattingen zoals V12’s of leder. De aandrijving komt van een 3 liter 6 cilinder in lijn. Er zijn weinig merken zo verbonden met een specifieke motor als BMW met de zes-in-lijn. Al in 1933 bracht BMW zijn eerste zes in lijn aangedreven auto uit (BMW 303) en heeft als voordeel dat zo’n motor intern gebelanceerd is, en daardoor weinig trillingen veroorzaakt.
Volgens de overlevering bij aankoop is deze auto in 1990 gekocht door een Belgische arts, die op de optielijst slechts weinig vinken zette; het is voor dit segment een vrij Spartaanse auto. De eerste eigenaar was zo zorgzaam dat de auto lang bij een dealer in Duitsland in onderhoud is geweest. Het grote voordeel van het feit dat het een relatief kale auto is, is dat hij volstrekt origineel is. Veel van de E32 zevens zijn terechtgekomen bij tweede, derde, en vierde eigenaars die vonden dat op het concept van Ercole Spada gebaseerde ontwerp veel viel te verbeteren. Op basis van Spada’s portfolio lijkt deze gedachte overmoedig; hij tekende onder meer de Aston Martin DB4 Zagato.
Let bij instappen op de specifieke BMW-geur, afkomstig van het in de stoelen gebruikte paardenhaar. Het dicht trekken van het portier geeft meteen het gevoel dat auto’s zo niet meer worden gemaakt (vgl met dichtslaan van achterportier van een Prius of een Tesla).