Saab 900 Cabrio
-
What should we know about the services you provide? Better descriptions result in more sales.
-
What should we know about the services you provide? Better descriptions result in more sales.
-
Item description
-
Item description
-
Item description
-
Item description
-
Item description
-
Item description
-
Item description
-
Item description
-
Item description
-
Item description
-
Bosch KE‑Jetronic mechanische continue multi‑point injectie (CAT-versie)
-
Na de Tweede Wereldoorlog werd vliegtuigbouwer Saab geconfronteerd met een niet geheel onlogische terugloop in verkoop van gevechtsvliegtuigen. Niet voor één gat te vangen werden twee vliegtuig-ingenieurs aan werk gezet om een auto te bouwen. Niet gehinderd door enige kennis op automobiel vlak, werd de auto een zeer gestroomlijnde kleine coupé. Aangedreven door een tweetakt-motor was smering een probleem als er geen gas werd gegeven, en kon er niet gestuurd worden als er teveel sneeuw in de dichte wielkasten kwam. Verbeterde modellen volgden snel (93, 96, 99), maar geldgebrek was een constante in Saab’s bestaan. De 900 is in feite een evolutie van de 99, een ontwerp dat in de jaren 80 al meer dan 20 jaar oud was. Om de aantrekkelijkheid van het model op peil te houden werd besloten ook een cabriolet versie te maken, aanvankelijk in kleine productie aantallen. Het succes was echter dusdanig groot dat Saab de productie sterk moest opvoeren. Loyale over het algemeen hoogopgeleide klanten hebben het eigenzinnige merk altijd op de been gehouden. 1993 was het laatste jaar van productie van de originele Saab Cabriolet.